سفر به جاهای دیدنی وطن ما ایران

 کهگیلویه و بویراحمد دارای ‪ ۲۱۷‬گردشگاه زیارتی و تفرجگاهی است که گردشگران تابستانی می‌توانند از آنها دیدن کنند.

  • رودخانه‌های مارون، چرام، نازمکان، بشار، زهره و مهریان بهمراه هزاران چشمه سار دیگر و در کنار آنها سد کوثر، شاه قاسم و شاه مختار یاسوج.
  • ‪ ۴۰‬قله بالای چهار هزار متر دنا
  • آبشارهای کمردوغ دیشموک، تنگه مهریان و گنجه‌ای یاسوج و تنگ سولک بهمئی.
  • باغ چشمه بلقیس چرام، امامزاده‌های کهگیلویه و دشت بلاد شاپور دهدشت، دژ سلیمان و چندین دژ دیگر.
  • آثار تل چگاه، آب گرمون، آب شوران، شهر لارندن، آب انبارها، کاروانسراها، قلعه‌ها، گورستان سه طبقه و تنگ سولک در رشته‌کوههای بهمئی.
  • تنگ تکاب، محل برخورد آریو برزن با اسکندر مقدونی و قلعه‌های قدیمی متعدد شامل قلعه دختر، قلعه مانگشت، قلعه رئیسی و دژ سلیمان که مجموع آنها به «دلی مهرگان» معروف است.
  • بقعه امامزاده " بی‌بی‌حکیمه" خواهر امام رضا در شهرستان گچساران
  • غارها و اشکفت‌های کوهستان‌ها.

‪ ۱۸‬رودخانه کوچک و بزرگ، ‪ ۴۰‬چشمه جوشان آب آشامیدنی و معدنی، ‪ ۱۷‬حلقه قنات، پنج آبشار، سه دریاچه، ‪ ۶۰‬دره و تنگه، بوستانها و دشتهای سرسبز، امامزاده‌ها، گنبدها، قلعه‌ها، کاروانسراها، مساجد، آب انبارها آتشکده‌ها، پلها و برج‌های تاریخی از دیگر نقاط گردشگری منطقه است.

 

  • غار علیصدر در همدان

غار علیصدر در همدان غار آبی علیصدر که در 120 کیلو متری شمال غرب همدان در روستایی به همین نام قرار دارد و در روی دامنه کوه سوباشی قرار گرفته است یکی از جالب ترین منظره های طبیعی در ایران می باشد. در حقیقت این غار یک شبکه بی پایان از غارهایی است که مملو از آب زلال و شفاف می باشد. غارآبی علیصدر در نیمه اول دهه 70 میلا دی کشف شد و در حال حاضر توسط سیل عظیمی از توریستهای ایرانی و خارجی بازدید می شود. در بعضی از قسمتهای غار عرض آن به بیشتر از 100 متر می رسد و همچنین در بعضی نقاط ارتفاع غار 10 متر و حتی بیشتر هم میشود. غار علیصدر یکی از زیباترین غارهای آبی جهان به شمار می رود . این غار شامل آبروهای کوچک و بزرگ مارپیچ است که همه آنها بهم اتصال دارند. این غار که تقرﻳﺒﺄ نیم قرن از کشف آن می گذرد دارای بازدید کننده های بسیاری در فصل تابستان می باشد.

 

  آبشار اُرتو کند

محل این آبشار در استان خراسان رضوی و در 15 کیلومتری شهرستان کلات (کلات نادری ) و تقریبا 100 کیلومتری مشهد قرار دارد . آبشار اُرتوکند یکی از زیباترین مجموعه آبشارهای این استان هست که دارای یک مجموعه توریستی در یک منطقه حفاظت شده اما بکر قرار دارد . مناظر خیره کننده اطراف این آبشار ها در نوع خود بی نظیر هستند . رود خانه ای پر آب از میان جنگلی سر سبز و بکر میکذرد و در مسیر جنگل انواع درختان از جمله تمشک وحشی و ... را هم میتوان دید . ارتفاع بلند ترین آبشار این مجموعه به حدود 25 متر میرسد که من خودم اون رو از نزدیک دیدم خیلی قشنگ هست محصوصا اینکه با ابشار های دیگر کمی فرق میکند. آب از ارتفاع زیاد سقوط میکند و در اواسط مسیر سقوط روی تحته سنگی صاف میریزد و تا روی زمین ادامه دارد. یعنی شما میتوانید براحتی زیر این آبشار زیبا بایستید بدون اینکه خیس بشید .به جرات میتونم بگم این مجموعه یکی از بکر ترین و در عین حال تمیز ترین مجموعه های حفاظت شده کل کشور هست . چرا که در بدو ورود شما به مجموعه که تحت خفاظت سپاه هست به شما یک پلاستیک بزرگ برای جمع اوری زباله میدهند و از شما مبلغی به عنوان حق ورودی میگیرند و اگر شما زباله های خودتان را برایشان بیاورید ، مبلغ گرفته شده را به شما پس میدهند . با اجرای این طرح تقریبا هیچ زباله ای در محل نبود و در مقایسه با سایر جاهای دیدنی خراسان بسار تمیز و مناسب بودد. این مکان همچنین امکانت لازم برای اسکان مسافرین شامل چادر های برزنتی و أب شیرین و همچنین سرویس های بهداشتی برای عموم وجود دارد . تقریبا یک شهرک کوچک در میان جنگلی بکر و زیبا .

 

 

مرودشت یکی از قدیمی ترین مناطق باستانی ایران است که با پیشینه کهن خود در طول تاریخ توجه بسیاری از باستان شناسان و دوست داران فرهنگ و تمدن ایرانی را به خود معطوف داشته است. مجموعه آثار به جای مانده ماقبل تاریخ و آثار اعجاب برانگیز تاریخی بیان گر این مطلب است که این شهرستان منطقه ای آباد با اهمیتی ویژه؛ همواره مورد توجه بوده است. مجموعه کاخ های تخت جمشید که شاهکار مدیریت باستانی و حاصل تلاش دستان آفرینش گر معماران چیره دست دوره های باستانی ایران بوده و از شهرتی هم‌سان با دیوارعظیم چین و اهرام ثلاثه مصر برخوردار است، مهم‌ترین مکان دیدنی شهرستان مرودشت را تشکیل می‌دهند. عظمت منحصر به فرد این بنا به تنهایی گویای تاریخ شکوهمند تمدن ایران است و‌ این درحالی است که این مجموعه تنها یکی از بناهای تاریخی کشور ایران و استان فارس است. شهرهای قدیمی به همراه نقش ها و کتیبه‌های باستانی و کاخ های پادشاهان هخامنشی و چندین اثر تاریخی و قدیمی دیگر، از جمله جاذبه های مهم شهرستان مرودشت به شمار می آیند. هم‌چنین طبیعت جذاب و غنی شهرستان مرودشت به یاری منحصر به فردترین آثار تاریخی و باستانی این منطقه آمده و جلوه های اعجاب انگیزی از زیبایی های طبیعی را به نمایش گذاشته و این شهرستان را به لحاظ طبیعی نیز در ردیف مناطق دیدنی ایران قرار داده است. موقعیت طبیعی و چشم اندازهای اطراف آبشار مارگون با هم آمیزی درختان جنگلی وتوپوگرافی ناحیه کوهستانی و رودخانه‌ای، نمایش گر طبیعت غنی و زیبای شهرستان مرودشت هستند.  

 

 

گندم بریان تپه اى به مساحت 480 کیلومتر مربع است که از گدازه هاى سیاهرنگ آتشفشانى پوشیده شده است. این تپه به عنوان گرمترین نقطه کره زمین از سوى پروفسور پرویز کردوانى معرفى شده است که دماى آن در سایه در تابستان به 67 درجه سلیسوس مى رسد و در حقیقت قطب گرمایى کره زمین بشمار مى رود.

«گندم بریان» یا «ریگ سوخته» در80 کیلومترى شمال شهر شهداد در کویر لوت واقع است و به دلیل نداشتن جاده و راه مشخص دستیابى به آن به سختى و تنها با همراهى تعداد معدودى که آشنا به مسیرها هستند امکان پذیر است. این تپه هم از لحاظ زمین شناسى و هم به عنوان یک جاذبه گردشگرى نیاز به بازشناسى و معرفى بیشتر دارد و باید زمینه دستیابى آسانتر علاقمندان به آن نیز فراهم شود. دماى هوا از آبان تا فروردین در این نقطه کره زمین قابل تحمل و طبیعى است و تنها در همین فرصت است که مى توان به سفر به گندم بریان فکر کرد.

کویرشهداد
کویر شهداد بخشى از کویر لوت به شمار مى رود. سرزمینى با پدیده ها و شگفتى هاى ناشناخته که مى تواند پنجره اى نو به صنعت طبیعت گردى ایران بگشاید. کویر، تنها یک اقلیم و جغرافیا نیست، خوب که بنگریم تن پوش فرهنگ و تاریخ را هم بر تن لوت و عریانش مى بینیم.کویر با آسمان پرستاره، سکوت، شب هاى آرام، طلوع و غروب هاى زیبا، ســراب فریبنده، کلوت هاى افسانه اى شهر مانند که به قصرهاى شکوهمند مى مانند در کنار محوطه هاى باستانى و طعم شیرین پرتقال و رطب هاى خرماى بزمانى شهداد براى همه افراد با سلایق و ملیت هاى متفاوت جذاب است.در کنار جاذبه هاى یاد شده، رود دایمى شور با بــــــلورهاى زیباى نمک، تپه گندم بریان، گدار باروت، نمک هاى تخم مرغى شکل، منطقه بدون حیات و باکترى عمق کویر، بوته هاى گز(نبکا ) در حاشیه آن، زیبایى کویر را صد چندان کرده اند. جایى که همچون سیاره هاى ناشناخته نیاز به کشف و شناسایى بیشتر دارد.


شب کویر هم که خیال انگیز و توصیف نشدنى است چنـــــانکه در هیچ جاى دیگرى نمى توان شب هاى سرمه اى و پرستاره را این چنین تجربه کرد. شــــب که بر کویر چتر مى گسترد مى خواهى دستت را به هواى چیدن ستاره ها بالا ببرى.اینجا آسمان و زمین بهم نزدیک ترینند. هر چه روزها آسمان و خورشید پرفروغش به نامهربانى بر زمین سوخته و تفتیده کویر گرما و آتش مى پاشند شب ها اما به جبران آن، گویى با مهربانى تمام فاصله ها را از میان برمى دارند و آسمان ستاره هاى زیبایش را به سخاوت تمام به زمین مى بخشد.
 
 
 

دریاچه گَهَر در میان رشته کوه اشترانکوه در استان لرستان ایران و در ارتفاع 2350 متری از سطح دریا در قرار دارد. این دریاچه که به نگین اشترانکوه معروف است یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود.

این دریاچه از لحاظ زیست بوم و محیط طبیعی اهمیت زیادی دارد و به علت نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده است.

دسترسی به این دریاچه از طریق شهر دورود امکان‌پذیر است. از راه بربرود درالیگودرز نیز می‌توان به این دریاچه سفر کرد. البته مسیری که از الیگودرز به گهر می‌رسد زیباتر ولی مشکل‌تر است. کوهنوردانی که به قله‌های اشترانکوه صعود می‌کنند معمولاً برای رسیدن به گهر از مسیر آبادی تیان حرکت می‌کنند. برای رفتن از مسیر تیان می‌توان از راه‌آهن تهران-خرمشهر استفاده کرد و در ایستگاه دربند از قطار پیاده شد. گهر یکى از زیباترین دریاچه هاى ایران است که با حدود یک و نیم کیلومتر طول و 400 تا800 متر عرض و 4تا۲۸ متر عمق در ۳۳ کیلومترى جنوب شرقى دورود با ارتفاع 2350متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده «اشترانکوه» واقع شده است. طبیعت این منطقه به خصوص در بهار و تابستان بسیار زیبا است. گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع یک زمین لرزه بزرگ به وجود آمده است. این دریاچه بر روى گسل اصلى امروزى زاگرس قرار دارد. بنابراین این دریاچه احتمالاً در اثر جنبش گسل دورود و رویداد یک زمین لغزش- سنگ ریزش تشکیل شده.

دریاچه گهر زیستگاه مناسبى براى آبزیان و دیگر حیوانات وحشى است که ساحل آن به جز قسمت مدخل دریاچه که ساحلى ماسه اى دارد و به تدریج عمیق مى شود در کلیه نقاط داراى ساحلى صخره اى است که براى شنا مناسب نیست. در قسمت پایین دریاچه، جنگلى انبوه وجود دارد که متاسفانه در شرف نابودى است. در قسمت بالاى دریاچه نیز که داراى ساحلى ماسه اى است جنگلى انبوه وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر است. از قسمت بالا، جوى آبى به دریاچه مى ریزد که ادامه آن به دریاچه اى دیگر منتهى مى شود. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روى مى شود به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین) رسید که یکى از زیباترین پدیده های طبیعى است. عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمى دقت مى شود به خوبى دید. منطقه حفاظت شده اشترانکوه علاوه بر دریاچه زیباى گهر، تونل برفى کمندان، پریزکوه، چشمه وقت ساعت و دره اسپر را نیز دربرمى گیرد. این منطقه ۹۸ هزار هکتار وسعت دارد و یکى از مهمترین منابع طبیعى ایران به شمار مى آید. دسترسى به این دریاچه از طریق شهر دورود امکان پذیر است. از راه بربرود در الیگودرز نیز مى توان به این دریاچه رفت.تیر و مرداد بهترین زمان سفر به این دریاچه است. با توجه به گستردگى منطقه و دیدنى هاى بى شمار آن برنامه سفر باید دست کم سه روزه باشد. یکی از دره های بسیار زیبا اطراف دریاچه گهر به دره نگار معروف است که پوشیده از شقایق های رنگی و لاله واژگون است . زیبا ترین دشت لاله واژگون دنیادر روستایی به نام گَشان در دامنه قالی کوه الیگودرز است این روستا در دامنه ۴۰۰۰ متری قالی کوه قرار دارد و یکی از زبیاترین روستاهای ایران است از جاهای دیدنی این روستا می توان به چشمه عسلی،هفت چشمه،مزارع بید اشاره کرد.سالانه تعداد زیادی گردش گر خارجی و داخلی از این روستا دیدن می کنند .

 

خرمدره

نام خرم دره برگرفته از موقعیت طبیعی این منطقه است و چون خرم دره روستای خوش آب و هوا و خرمی واقع شده بود، به این نام معروف شده است. چنان که از آثار و نوشته های مورخین، جغرافی دانان و سفرنامه نویسان برمی آید، منطقه خرم دره به واسطه وجود ابهر رود در طول حیات خود همواره منطقه ای آباد و سرسبز بوده است. به نوشته حمداله مستوفی که در قرن هشتم قمری مدتی متصدی مالیاتی ابهر و زنجان بوده، .

در سفرنامه سیف ‌الدوله (دوران قاجار) درباره خرم دره آمده شده است "خرم دره ده با صفای معتبری است. باغات و زراعت زیاد دارند. آبش بسیار، در کنار رودخانه‌ای واقع است. حمام و مسجد خوبی دارد. مردمش ترک زبان هستند و بعضی باراندازها به جهت کاروانسرا ساخته‌اند." در زمان ناصرالدین شاه مادام دیولافوا فرانسوی که از خرم دره دیدن کرده در سفرنامه خود نوشته است: " در دو منزلی سلطانیه، دهکده قشنگ و باصفایی است که موسوم است به خرم دره. الحق نام شایسته‌ای است که به حقیقت نزدیک است. از تبریز تا این جا دهکده‌ای که این طور آباد و خرم باشد ندیده بودم." مهم ترین علت وجودی شهر خرم دره جریان ابهر رود در طول شهر است که دلیل اصلی وجود باغ ها و زمین های کشاورزی و چهره سبز و خرم این منطقه به حساب می آید. روستای خرم دره در گذشته شامل محله‌های لشگری، چاله محله و محله حصاری بوده و پس از آن محله‌های نوکر زک (قنات نو)، حاج ملاعلی، ناوک و گونه ‌زار، سلطان آباد، تازه کند و شهرک قدس به آن اضافه شده است و به این ترتیب شهر در مقاطع مختلف تاریخی توسعه یافته است. همچنین بارندگی مناسب و عبور ابهررود از میان آن، سبزی و طراوت خاصی به خرم دره بخشیده که باعث شده است سفرنامه نویسان و جغرافی دانان از آن با عنوان باغ شهر نیز یاد کنند.

گردشگری:

سر سبزی و آب و هوای مطلوب و طبیعت باصفا و روح انگیز از برجسته ترین امتیازات گردشگری منطقه به شمار میرود.

باغهای وسیع میوه .کوچه باغهای قدیمی.کوههای همجوار.دریاچه های کوچک سدهای خلیفه لو وشویر همگی از مناطق بکر و دیدنی این شهرستان در کنار میهمان نوازی مردم و صنایع دستی می باشد.

 

طولانی ترین پل تاریخی کشور در هرمزگان
جام جم آنلاین: طولانی ترین پل تاریخی ایران در شهرستان خمیر هرمزگان قرار دارد. پل تاریخی لاتیدان در سال 1372 بر اثر وقوع سیلاب در نزدیکی روستای نیم کار شهرستان خمیر از خاک نمایان شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری هرمزگان گفت : این پل با 500 سال قدمت به طول یک کیلومتر در دوره صفویه در مسیر کاروانی بندرعباس- لار در استان فارس ساخته شده است که از نظر طولی 3 برابر سی و سه پل اصفهان است.

نوروزی افزود: از 233 دهانه این پل 33 دهانه آن سالم و بیش از 200 متر آن قابل احیاء است.

پل تاریخی لاتیدان در سال 1372 بر اثر وقوع سیلاب در نزدیکی روستای نیم کار شهرستان خمیر از خاک نمایان شد.

این پل در سالهای 1379 و 1386 در دو مرحله با هزینه 80 میلیون تومان بخش هایی از آن مرمت شد.

معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت امسال برای مرمت این پل 56 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

پل لاتیدان در دوره صفویه برای عبور کاروانهای نظامی برای بیرون راندن پرتغالیها ازخلیج فارس ساخته شد و سپس به یک پل تجاری در مسیر کاروانی بندرعباس ، لار تبدیل شد.

پل لاتیدان در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

 

 

شاید خیلی ها استان سرسبز و زیبای مازندران را با دریا و جنگل های انبوه آن می شناسند اما حقیقت این است که این ها تنها گوشه ای از مناظر طبیعی و جاذبه های گردشگری این استان شمالی کشور است که به عنوان بهشت گردشگران مطرح است به طوری که در حال حاضر بسیاری از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و مذهبی و حتی بسیاری از جاذبه های طبیعی این استان برای گردشگران ناشناخته مانده است

شاید خیلی ها استان سرسبز و زیبای مازندران را با دریا و جنگل های انبوه آن می شناسند اما حقیقت این است که این ها تنها گوشه ای از مناظر طبیعی و جاذبه های گردشگری این استان شمالی کشور است که به عنوان بهشت گردشگران مطرح است به طوری که در حال حاضر بسیاری از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و مذهبی و حتی بسیاری از جاذبه های طبیعی این استان برای گردشگران ناشناخته مانده است در حالی که با معرفی این مناطق ناشناخته، می توان شاهد توسعه گردشگری در این استان گردشگرپذیر بود.در حال حاضر در هر شهر و هر روستای مازندران، علاوه بر زیبایی های مناظر طبیعی که در طبیعت بکر و بی بدیل این استان نهفته است می توان سراغ یک بنای تاریخی، فرهنگی و یا مذهبی را گرفت که ناشناخته مانده است بنابراین در همین راستا برای آشنایی بیشتر خوانندگان عزیز به برخی از مهم ترین جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهرستان های مختلف استان مازندران به صورت مختصر اشاره می کنیم.

 

جاذبه های گردشگری ساری
ساری به عنوان مرکز استان مازندران، وسیع ترین شهرستان این استان محسوب می شود که شمال آن به دریا و جنوب آن به مناطق جنگلی و کوهستانی متصل است. از مهم ترین جاذبه های گردشگری مرکز مازندران می توان به مجموعه تاریخی فرح آباد مربوط به دوره صفوی که در ۳۰ کیلومتری این شهرستان و در روستایی به همین نام و در ساحل دریا قرار دارد اشاره کرد و برج رسکت مربوط به قرن پنجم هجری، برج آرامگاهی امامزاده عباس، برج آرامگاهی امامزاده یحیی و برج آرامگاهی امامزاده سلطان مربوط به قرن نهم هجری، مسجد جامع ساری، خانه کلبادی، حمام وزیدی و آب انبار مربوط به دوران قاجاریه اشاره کرد، از سوی دیگر بیشتر قریب به اتفاق پلاژها و اماکن رفاهی آموزشی دستگاه های اجرایی دولتی و وزارت خانه ها در سواحل دریا در شهرستان ساری واقع شده است و جنگل های انبوه، دریا و مناظر واقع در حاشیه سد سلیمان تنگه یا شهید رجایی، از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهرستان محسوب می شوند.

 

 

بهشهر
بهشهر در شرق مازندران واقع شده است و به عنوان وسیع ترین و پرجمعیت ترین شهرستان شرق استان محسوب می شود و یکی از تاریخی ترین شهرستان  های کشور است و غار کمربند هوتو و گوهر تپه رستم کلا در این منطقه، دارای شواهد تاریخی و ماقبل تاریخی است. از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهرستان می توان به مجموعه تاریخی عباس آباد مربوط به دوران صفویه، غار باستانی هوتو واقع در روستای تروچن، قلعه پلنگان در شمال بهشهر، عمارت باغ شاه در شهرداری فعلی، کاخ صفی آباد و شبه جزیره طبیعی میانکاله به عنوان موزه حیات زنده اشاره کرد.

 

 

قائم شهر
قائم شهر از شهرستان های مرکزی مازندران است که به دلیل استقرار صنایع نساجی در آن، به عنوان شهرستانی کارگری محسوب می شود ضمن آن که یکی از شهرستان های قطب در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی به ویژه مرکبات به شمار می رود. از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهرستان می توان به تپه باستانی قلعه کش مربوط به عصر آهن، تپه باستانی گرد کوه، برج آرامگاهی نوایی مربوط به قرن نهم هجری و پارک جنگلی تلار واقع در جاده نظامی اشاره کرد.

 

 

سوادکوه
سوادکوه با فاصله ۸۰ کیلومتری از مرکز استان در جنوب مازندران قرار دارد، سوادکوه با استان تهران از طریق شهرستان فیروزکوه مجاور است و به عنوان شهرستانی کوهستانی محسوب می شود. پل تاریخی ورسک در این شهرستان قرار دارد و غار اسپهبد خورشید و قلعه کنگلو مربوط به دوره ساسانی، قلعه چهل در و برج لاجیم مربوط به قرن نهم هجری، پل شاهپور مربوط به دوران صفوی و پارک جنگلی جوارم و منطقه ییلاقی آلاشت و جنگل های جاده زیر آب، از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهرستان تاریخی محسوب می شوند.

 

 

بابل
بابل با نام اولیه بار فروش یکی از شهرستان های تجاری مازندران است که با استقرار ۳ دانشگاه بزرگ دولتی در آن و دانشگاه های متعدد آزاد اسلامی، غیردولتی و جامع علمی کاربردی، به صورت شهری دانشگاهی درآمده است. از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهرستان می توان به مقبره سلطان محمد طاهر، مقبره درویش فخرالدین مربوط به قرن نهم هجری، مسجد کاظم بیک و پل آ جری محمد حسن خان مربوط به دوران قاجاریه و ییلاق بند پی اشاره کرد.

 

 

آمل
آمل با استقرار ۸۰ درصد صنایع مازندران در آن به عنوان صنعتی ترین شهرستان این استان محسوب می شود و به دلیل قرار گرفتن جاده هراز به عنوان دروازه ورودی مازندران از سمت تهران است. از مهم ترین جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهرستان آمل می توان به دخمه های سنگی کافرکلی در منطقه آب اسک آمل مربوط به دوران پیش از اسلام، قلعه ملک بهمن در منطقه لاریجان مربوط به دوران ساسانی، امامزاده عبدا... مربوط به قرن هشتم هجری، برج آرامگاهی ناصرالحق و امامزاده ابراهیم مربوط به قرن های نهم و دهم هجری، برج آرامگاهی میرحیدر آملی، بقعه میربزرگ آملی مربوط به دوران صفوی، برج آرامگاهی شمس طبرسی و قلعه دماوند، دره و دریاچه سدلار، آبگرم لاریجان، آبگرم شاهاندشت، آبشار نوا و پارک جنگلی میرزا کوچک خان اشاره کرد.

 

 

نوشهر
نوشهر بندری در غرب مازندران و اقتصاد آن برپایه فعالیت های بندری، صنایع مرتبط با حمل و نقل، گردشگری و کشاورزی است و اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران و دانشگاه افسری نیروی دریایی در این شهرستان ساحلی واقع شده است، مهم ترین جاذبه گردشگری این شهرستان پارک جنگلی سی سنگان است که با اتصال جنگل، دشت و دریا به هم، منظره ای بدیع را به تماشا می گذارد.از دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان، می توان به دریاچه خضرنبی، دیو چشمه، بقعه سیدمحمد کیاسلطان و بقعه آرامگاهی امامزاده طاهر مطهر در بخش کجور مربوط به قرن های هفتم و نهم هجری و موزه کندلوس واقع در روستای کندلوس اشاره کرد.

 

 

چالوس
این شهرستان به دلیل واقع شدن بخش ییلاقی کلاردشت در آن، به عنوان یکی از زیباترین شهرستان های مازندران محسوب می شود و پایه اصلی اقتصاد آن که در ۱۸۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد، برپایه گردشگری است. از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهرستان چالوس می توان به امامزاده حقانی مربوط به دوره تیموریان، بقعه امامزاده فضل و فاضل مربوط به دوران اسلامی، کاخ چایخوران، عمارت شاه چشمه، پل زغال، بنای نهارخوران، دریاچه ولشت، پارک جنگلی فین، تله کابین نمک آبرود و ییلاق کلاردشت با زیبایی های منحصر به فرد آن اشاره کرد.

 

 

تنکابن
تنکابن با قابلیت های کشاورزی در زمینه های تولید مرکبات، برنج و انواع گل و گیاهان زینتی در ۲۲۰ کیلومتری ساری واقع شده و در مناطق کوهستانی آن دارای مناطق بکر و بدیعی هم چون ارتفاعات ۲ هزار و ۳ هزار است که هر انسانی را به تفکر در خلقت این زیبایی ها وامی دارد. از مهم ترین جاذبه های گردشگری تنکابن می توان به قلعه تنکا، پل خشتی، قلعه گردن مربوط به دوره صفوی و آب معدنی فلکده، غار دانیال، قلعه سیالان، دشت دریاسر، آبشار فرهادجوی، پارک جنگلی چالدره و موزه تاریخی تنکابن اشاره کرد.

 

 

رامسر
رامسر به عنوان آخرین شهرستان مازندران در غرب این استان واقع شده است و به طور تقریبی ۲۷۰ کیلومتر با ساری به عنوان مرکز استان فاصله دارد. از مهم ترین جاذبه های تاریخی این شهرستان می توان به هتل قدیم و جدید رامسر، قلعه مارکو مربوط به قرن ششم هجری، پارک جنگلی صفارود، جواهرده و جنگل دال خانی اشاره کرد.

 

 

نور
این شهرستان از یک طرف به دریا و از طرف دیگر به کوه ها و جنگل های انبوه متصل است که از جمله مهم ترین جاذبه های گردشگری آن می توان به قلعه پولاد، خانه نیما، برج آرامگاهی شاهبالوزاهد، آبشار آب پری، لاویج، پارک جنگلی کشپل و پارک جنگلی نور اشاره کرد

 

مهرپادین؛ از غنای تاریخی مهریز تا نماد عقب ماندگی
جام جم آنلاین: مهرپادین در شهرستان مهریز از بناهایی است که پس از گذشت قرنها از زمان احداث آن از شگفتی‌ های معماری جهان به شمار می رود اما این مجموعه به دلیل بی توجهی مسئولان هم اکنون از نماد فرهنگ و تاریخ شهر به نماد عقب‌ماندگی آن تبدیل شده است.

به گزارش مهر در مهریز، شهرستان مهریز یکی از پرقدمت‌ترین شهرستان‌های استان یزد بلکه کشور است و بناهای موجود در این شهرستان که هر یک روزگاری نمادی از غنای تاریخ و فرهنگ به شمار می‌ رفته اند، گواه این تاریخ پرقدمت است.

مجموعه تاریخی مهرپادین در این شهرستان از آثاری است که با بناهای ارزشمند تاریخی شامل امامزاده سیدغیاث الدین، حمام، بازارچه، مسجد جامع و حسینیه و فرهنگ غنی مردم شناسی قدمتی افزون بر 600 سال دارد و نشان دهنده این غنای تاریخی است.

این بنای تاریخی روزگاری هسته اصلی آنچه امروز شهر مهریز نامیده می شود را شکل می داده و در واقع هویت شهر مهریز از این مجموعه نشات گرفته است.

ورود به شگفتیهای معماری در قلعه تاریخی مهرپادین و سایر بناهای این مجموعه خود مجالی جداگانه می‌ طلبد اما آنچه قرار است در این گزارش به آن پرداخته شود، سیر نزولی این مجموعه تاریخی از نماد فرهنگ و تاریخ شهر یا حتی کشور به نماد عقب ماندگی یک شهر است.

مهرپادین با وجود تمام زیبایی و شکوه خود متاسفانه چند سالی است که به سبب بی توجهی و بد سلیقگی مسئولان شهرستان مهریز نه تنها جایگاه فرهنگی و تاریخی اصیل خود را از دست داده است بلکه با وضعیت اسفباری که اکنون دارد از دیدگاه مردم منطقه به نمادی از عقب ماندگی شهر مهریز و معضلی برای این شهرستان تبدیل شده است.

ضعف عملکرد مسئولان شهرستان مهریز در حوزه های مختلف اعم از فرمانداری، میراث فرهنگی، شهرداری، اوقاف، بهداشت و ... دست به دست هم داده و به جای اینکه این سرزمین خفته بر گنجینه های تاریخی را احیا کند، کمر به نابودی آن بسته است.

مغازه های متروکه با وضعیت بهداشتی بسیار بد و به وجود آوردن فضایی خوف انگیز در درون بازارچه، جمع آوری زباله در بخشهای مختلف این بنای عظیم و ارزشمند، تجمع اراذل و اوباش و معتادان تزریقی در این مکان و ... همه و همه سبب شده تا این بنای تاریخی به بدترین شکل ممکن موجب نگرانی مردم و لکه ننگی بر پیشانی مهریز تبدیل شود.

مردم ساکن در اطراف این بنای تاریخی بارها که آخرین آن شش سال پیش بود با همت خود به طور خودجوش حرکتی در جهت ساماندهی و احیا این مجموعه کهن انجام دادند که به رغم اندکی کج روی در مجموع مثبت و مفید بود و امیدهایی در دل این بنای تاریخی تازه شده بود و می رفت تا مجموعه مهرپادین دست کم بخشی از حیثیت و رونق گذشته خود را دوباره به دست آورد.

اما مسئولان مربوطه به جای مدیریت و هدایت این موج غیرت مردمی برای آبادانی میراث کهن خود، با اشکال تراشی های بی مورد، آتش همت مردمی را با وعده های تو خالی و پشت هم اندازی و شانه خالی کردنهای کودکانه خاموش کردند.

مسئولان مرتبط در دوره‌ های مختلف نه تنها اقدامی برای ساماندهی مجموعه به عمل نیاوردند بلکه با بدعت های پیاپی خود بالاترین سرمایه خویش که همان اعتماد مردم بود را نیز از دست دادند و در ازای آن به استقبال ناامیدی روز افزون مردم از عملکرد مجموعه دولتی خویش رفتند.

مردم مهریز برای احیا بنایی که گویا ارزش آن را بیشتر از برخی مسئولان درک می‌ کردند، خواسته های به حقی داشتند که از آن جمله می توان به تکمیل طرح ساماندهی مجموعه تاریخی مهرپادین اشاره کرد.

این مهم در حوزه وظایف میراث فرهنگی است و نیاز است تا این بنای تاریخی با تعیین تکلیف مغازه های متروکه بازارچه که از نظر بهداشتی در شرایط بسیار بدی به سر می برد هر چه سریع تر نسبت به آغاز عملیات اجرایی طرح ساماندهی و محوطه سازی مجموعه اقدام شود.

به طور قطع ساماندهی این مجموعه عظیم از عهده میراث فرهنگی به تنهایی خارج است و نیازمند تلاش جمعی مسئولان شهرستان مهریز است.

البته به تازگی در بخشهایی از این بنا اقداماتی صورت گرفته که به نظر می رسد اگر این روند ادامه داشته باشد شاید مهرپادین دوباره بتواند نفسی تازه کند و دوباره بر بلندای تاریخ خود ببالد که از جمله این اقدامات می توان به تبدیل حمام این مجموعه به رستوران سنتی اشاره کرد.

در این رستوران که به دست بخش خصوصی اداره می شود تلاش شده با حفظ وضعیت بنا و مرمت و بازسازی بخشهایی از آن، مردم این شهرستان همچنین مسافران و گردشگران بیشتر به سمت این گنجینه تاریخی جذب شوند.

یکی از کارشناسان اداره میراث فرهنگی استان یزد در این زمینه اعلام کرده است: مدتی است طرح احیای مجموعه مهرپادین به صورت پیش طرح تهیه شده و مرمتهای مورد لزوم و اضطراری در این مجموعه انجام می شود.

وی افزود: این مرمت ها به ویژه در عناصر شاخص مجموعه مهرپادین انجام می شود اما به دلیل کمبود منابع مالی زمان پایان اجرای این طرح مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی حسینیه‌ این مجموعه شامل اجرای پشت ‌بند پشت دیوار ضلع غربی حسینیه، آجرفرش پشت بام، آجرفرش کف حجره‌ها، دوخت و دوز ترک‌ ها و اجرای پله ‌ها به ‌صورت هره با هزینه ‌ای حدود پنج میلیون تومان انجام شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جهانگردی و ایرانشناسی ، ،
برچسب‌ها: